Proč je tak důležité mít u vozu BMW M6 Coupé správně nahuštěné pneumatiky?
Přestože se přední výrobci pneu snaží prostřednictvím akcí typu „Nahustěte pneumatiky“ v podání Michelinu zvýšit všeobecné povědomí o riziku spojenému s jízdou na podhuštěných pneumatikách, špatné huštění je v České republice stále velikým problémem. Ani sebelepší pneumatika nemůže fungovat správně, pokud není správným huštěním připravena k jízdě. Špatný tlak v pneu negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti a způsobuje snížení bezpečnosti jízdy i zvýšení nákladů za provoz. Dle testů výrobců pneu jezdí celá polovina evropských řidičů na podhuštěných gumách, což nejenže snižuje jízdní komfort a zvyšuje množství škodlivých plynů vypuštěných do ovzduší, ale zároveň představuje nezanedbatelnou část vzniku dopravních nehod. Přitom se tomuto jevu dá pravidelnou kontrolou velice snadno zabránit. Následky špatného huštění jsou:
Snížení bezpečnosti a jízdního komfortu
Při podhuštění pneumatik dochází nejen u BMW M6 Coupé k nižší adhezi, a tedy i k nižší přilnavosti k vozovce. Pokud je totiž hodnota tlaku příliš nízká, dochází k nerovnoměrnému rozložení sil, a na bočnice tak působí vyšší tlak. To vede k tomu, že bočnice působí na středovou část dezénu, která se začne ohýbat dovnitř. Dochází k deformaci pneumatiky, která tím pádem ztrácí své jízdní vlastnosti a kontrola nad vozem je značně ztížena. Podhuštění předních kol bude způsobovat nedotáčivost, zatímco nízký tlak na zadní nápravě zvyšuje riziko přetáčivosti. Nebezpečí při jízdě na podhuštěných pneu číhá především v zatáčkách, pokud je u tlaku huštění 2 bary možné projet zatáčkou v rychlosti 100 km/h, při huštění na 1 bar se rychlost snižuje zhruba na 85 km/h, rozdíl tedy činí celých 15 %. Zrovna tak bylo prokázáno, že pneumatiky s nízkou hodnotou tlaku mají mnohdy zvýšenou brzdnou dráhu o více než 10 %. Dalším významným neduhem je vyšší riziko aquaplaningu.
Nebezpečí při jízdě však znamená i pneumatika přehuštěná. Při přehuštění naopak působí větší tlak na středovou oblast, která redukuje kontaktní plochu vozovky s postranními částmi dezénu. Jízda se tak stává znatelně méně komfortní, což napomáhá rychlejšímu opotřebení tlumičů. Taktéž se kvůli menší kontaktní ploše snižuje ovladatelnost vozu, prodlužuje brzdná dráha a hrozí vyšší riziko defektu pneumatiky.
Nižší kilometrový výkon
Špatná hodnota tlaku v pneumatikách je jednou z hlavních příčin kratší životnosti pneumatik, než uvádí výrobce. Při špatném huštění totiž není guma pneumatiky vystavována opotřebení rovnoměrně a části pneu, které jsou pod větším tlakem, se tak sjedou mnohem rychleji. Obecně se dá říci, že pokud je pneumatika podhuštěná, dochází k rychlejšímu opotřebení ramenních částí pneumatiky. Opačně zase platí, že pokud je hodnota tlaku v pneumatice vyšší, než by bylo třeba, rychleji se opotřebuje střední část běhounu. Rozdíl v kilometrovém výkonu mezi správně a špatně nahuštěnou pneumatikou přitom není vůbec zanedbatelný, při špatném huštění můžete životnost pneumatik zkrátit až o 20 %.
Zvýšení spotřeby paliva
Pokud je hodnota tlaku v pneumatice nižší, než uvádí výrobce, snižuje se efektivita přenosu energie, a tím pádem i valivý odpor. Špatné huštění pneumatik tak obírá Vaši peněženku nejen kratší životností pneumatik, ale i vyšší spotřebou paliva. Podobně jako v předchozím případě je přitom zvýšení spotřeby velice citelné, platí zhruba, že za každý 1 bar pod doporučenou hodnotu se zvyšuje spotřeba paliva až o 6%. Výrobcem
udávanou spotřebu paliva najdete na Autohled.cz.