Login
Najděte mi správný tlak v pneu

Proč je tak důležité mít u vozu Peugeot 406 správně nahuštěné pneumatiky?

Přestože se přední výrobci pneu snaží prostřednictvím akcí typu „Nahustěte pneumatiky“ v podání Michelinu zvýšit všeobecné povědomí o riziku spojenému s jízdou na podhuštěných pneumatikách, špatné huštění je v České republice stále velikým problémem. Ani sebelepší pneumatika nemůže fungovat správně, pokud není správným huštěním připravena k jízdě. Špatný tlak v pneu negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti a způsobuje snížení bezpečnosti jízdy i zvýšení nákladů za provoz. Dle testů výrobců pneu jezdí celá polovina evropských řidičů na podhuštěných gumách, což nejenže snižuje jízdní komfort a zvyšuje množství škodlivých plynů vypuštěných do ovzduší, ale zároveň představuje nezanedbatelnou část vzniku dopravních nehod. Přitom se tomuto jevu dá pravidelnou kontrolou velice snadno zabránit. Následky špatného huštění jsou:
Snížení bezpečnosti a jízdního komfortu
Při podhuštění pneumatik dochází nejen u Peugeot 406 k nižší adhezi, a tedy i k nižší přilnavosti k vozovce. Pokud je totiž hodnota tlaku příliš nízká, dochází k nerovnoměrnému rozložení sil, a na bočnice tak působí vyšší tlak. To vede k tomu, že bočnice působí na středovou část dezénu, která se začne ohýbat dovnitř. Dochází k deformaci pneumatiky, která tím pádem ztrácí své jízdní vlastnosti a kontrola nad vozem je značně ztížena. Podhuštění předních kol bude způsobovat nedotáčivost, zatímco nízký tlak na zadní nápravě zvyšuje riziko přetáčivosti. Nebezpečí při jízdě na podhuštěných pneu číhá především v zatáčkách, pokud je u tlaku huštění 2 bary možné projet zatáčkou v rychlosti 100 km/h, při huštění na 1 bar se rychlost snižuje zhruba na 85 km/h, rozdíl tedy činí celých 15 %. Zrovna tak bylo prokázáno, že pneumatiky s nízkou hodnotou tlaku mají mnohdy zvýšenou brzdnou dráhu o více než 10 %. Dalším významným neduhem je vyšší riziko aquaplaningu.
Nebezpečí při jízdě však znamená i pneumatika přehuštěná. Při přehuštění naopak působí větší tlak na středovou oblast, která redukuje kontaktní plochu vozovky s postranními částmi dezénu. Jízda se tak stává znatelně méně komfortní, což napomáhá rychlejšímu opotřebení tlumičů. Taktéž se kvůli menší kontaktní ploše snižuje ovladatelnost vozu, prodlužuje brzdná dráha a hrozí vyšší riziko defektu pneumatiky.
Nižší kilometrový výkon
Špatná hodnota tlaku v pneumatikách je jednou z hlavních příčin kratší životnosti pneumatik, než uvádí výrobce. Při špatném huštění totiž není guma pneumatiky vystavována opotřebení rovnoměrně a části pneu, které jsou pod větším tlakem, se tak sjedou mnohem rychleji. Obecně se dá říci, že pokud je pneumatika podhuštěná, dochází k rychlejšímu opotřebení ramenních částí pneumatiky. Opačně zase platí, že pokud je hodnota tlaku v pneumatice vyšší, než by bylo třeba, rychleji se opotřebuje střední část běhounu. Rozdíl v kilometrovém výkonu mezi správně a špatně nahuštěnou pneumatikou přitom není vůbec zanedbatelný, při špatném huštění můžete životnost pneumatik zkrátit až o 20 %.
Zvýšení spotřeby paliva
Pokud je hodnota tlaku v pneumatice nižší, než uvádí výrobce, snižuje se efektivita přenosu energie, a tím pádem i valivý odpor. Špatné huštění pneumatik tak obírá Vaši peněženku nejen kratší životností pneumatik, ale i vyšší spotřebou paliva. Podobně jako v předchozím případě je přitom zvýšení spotřeby velice citelné, platí zhruba, že za každý 1 bar pod doporučenou hodnotu se zvyšuje spotřeba paliva až o 6%. Výrobcem udávanou spotřebu paliva najdete na Autohled.cz.

Hodnoty tlaku v pneumatikách pro Peugeot 406

Důležité info - jak zjistit vhodný tlak v pneumatikách právě pro váš vůz Peugeot 406

1. Zkontrolujte štítky v dvířcích palivové nádrže/v rámu dveří řidiče nejlepší varianta
Tlaky v pneumatikách se mohou lišit v různých motorizacích a variantách vozů, tudíž nejlepší je najít správný tlak v pneumatikách podle přímo na voze. Štítky vypadají takto:

2. Podívejte se do servisní knížky nebo manuálu vozidla
Pokud jste štítek nenašli, další variantou je servisní knížka vozu, pokud ji máte k dispozici. Zde by měl být údaj o tlaku pneu vepsán. Pokud nemáte servisní knížku, vhodný tlak zjistíte i z manuálu k vozidlu. Manuály k vozům naleznete většinou i na stránce výrobce vozidla.

3. Nepodařilo se vám najít správný tlak v pneumatikách? Vyberte vaši motorizaci vozu Peugeot 406:

Peugeot 406 2.4 170


Peugeot 406 1.6


Peugeot 406 1.8 – 115


Peugeot 406 1.8 – 90


Peugeot 406 1.9 TD


Peugeot 406 2.0 – 135 16 V


Peugeot 406 2.0 Hdi 110


Peugeot 406 2.0 Hdi 90


Peugeot 406 2.0 Sport HPi 140


Peugeot 406 2.1 12VTD


Peugeot 406 2.2 Hdi 135


Peugeot 406 2.2 Sport 160


Peugeot 406 2.9 V 6 210


Peugeot 406 SV 2.0 Turbo